23-04-2024
Чергове засідання Комітету підприємців малого та середнього бізнесу при ТПП України

22-04-2024
Публічна дискусія "Як допомогти українським експортерам в умовах війни?"

18-04-2024
IV Міжнародна науково-практична конференція "Здоров"я і суспільство в умовах війни"

17-04-2024
Засідання експортної групи VI. "Економічна конкурентоспроможність. Міжнародне співробітництво"

17-04-2024
Публічна дискусія на тему: "Євроінтеграція на колесах: виклики та можливості для автотранспорту в Україні та Польщі"

17-04-2024
Міжнародна науково-практична конференція "Теорія і практика розбудови екосистеми соціальної сфери в умовах повоєнного відродження України"

16-04-2024
Обговорення освітньо-професійних програм

15-04-2024
Онлайн-захід на тему: "Економічні тенденції з точки зору бізнесу (березень 2024)"

15-04-2024
Зустріч експертної групи для проведення акредитаційної експертизи освітньо-наукової програми "Облік і оподаткування"

12-04-2024
Онлайн-дискусія на тему: "Фінанси, державотворення та культура в сучасній Україні"

Наші новини:
09-07-2018
Розширене засідання Комітету підприємців малого та середнього бізнесу при ТПП України на тему: Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)”: чого очікувати бізнесу.

Мета проведення: ознайомити членів Комітету, керівників бізнес-асоціацій, підприємців з проектом постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)”, з наслідками таких дій та можливими напрямками захисту бізнесу.

Учасники круглого столу: члени Комітету підприємців малого та середнього бізнесу при ТПП України, лідери всеукраїнських та регіональних обєднань підприємців та роботодавців, члени Громадської ради при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, члени Громадської ради при Державній регуляторній службі України, керівники підприємств, установ, організацій,  фахівці аналітичних центрів, спеціалісти у сфері права та підтримки бізнесу, ЗМІ, підприємці,  науковці.

Комітет підприємців малого та середнього бізнесу при Торгово-промисловій палаті України (далі – Комітет), заслухавши і обговоривши проект постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)” (далі – Проект), зазначив наступне.

Розроблений відповідно до вимог Закону України “Про платіжні системи та переказ коштів в Україні” (пункт 14.19, стаття 14), Проект зобовязує всіх субєктів господарювання (в тому числі платників єдиного податку), які здійснюють продаж товарів (надання послуг), забезпечити у встановлені терміни здійснення безготівкових розрахунків за продані ними товари (надані послуги) з використанням платіжних пристроїв для приймання електронних платіжних засобів (далі – платіжні пристрої).

            Аналіз Проекту, в тому числі доопрацьованого варіанту від 11.04.2018р., показує, що він суперечить принципам доцільності, адекватності, ефективності, збалансованості і не враховує громадської думки.

На сьогоднішній день за мережею платіжних пристроїв (в т.ч. POS-терміналів) та кількістю безготівкових операцій серед населення, Україна дійсно відстає від країн Європи. Разом з тим, не існує жодної країни в світі, де всі, без виключення, субєкти господарювання в обовязковому порядку мають застосовувати  платіжні термінали. Однією з основних причин такої ситуації в Україні є завищені операторами платіжних систем тарифи для субєктів господарювання за здійснення розрахунків за допомогою платіжних карток.

В ЄС дане питання жорстко врегульовано Регламентом 2015/751 Європейського Парламенту та Ради від 29 квітня 2015, яким вводиться обмеження щодо ставок комісії інтерчейндж на рівні 0,2% для дебетових карток та 0,3% для кредитних карток, без жодного перехідного періоду.

Для врегулювання зазначеного питання у Верховній Раді України було  зареєстровано законопроект №6573, яким передбачається плавний поступовий перехідний період протягом 3-х років, що дозволить банкам прогнозовано перейти до європейських ставок комісій, а підприємцям зняти з себе додатковий фінансовий тягар, який стримує масове встановлення  платіжних пристроїв.

Окрім того, на сьогодні існує можливість провести оплату за придбаний товар чи надані послуги шляхом безготівкового переказу з карткового рахунку споживача  на безготівковий рахунок підприємця.

 Що стосується самого Проекту, то викликає подив пункт 1 щодо, з однієї сторони, обовязковості запровадження здійснення безготівкових розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, а з іншої сторони – відповідно до наявних технологічних можливостей. Хто і яким чином буде визначати наявність чи відсутність таких можливостей – незрозуміло. Враховуючи покриття Інтернет мережею території України, варто зазначити, що наразі немає технічної можливості для обовязкового запровадження платіжних пристроїв в Україні. Темпи розвитку мереж також підтверджують той факт, що 100% стабільного покриття Інтернет мережею всієї, без виключення, території України до 2020 року не передбачається. 

            Досить суперечливою вбачається також норма Проекту (пункт 4, абзац 2) щодо того, що субєкти  господарювання можуть не приймати електронні платіжні засоби за певних умов (на період відсутності електропостачання, відсутності або пошкодження телекомунікаційних мереж чи Інтернету в місці провадження господарської діяльності, проведення ремонту, технічного обслуговування та модернізації телекомунікаційних мереж, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного чи воєнного стану). Довести наявність таких умов органам державного нагляду (контролю) потім буде досить проблематично.

            Прийняття постанови суттєво вплине на одноразові та періодичні витрати малого і мікро бізнесу (покупка платіжних пристроїв, реєстрація в контролюючих органах, огляд, ремонт, послуги інформаційних еквайрів, комісія, перереєстрація)  та додасть зайві обовязкові процедури ведення підприємницької діяльності, невиконання яких призведе до значних сум штрафних санкцій.

Зазначений Проект не враховує громадської думки підприємницької спільноти, щодо незахищеності обігових коштів на банківських рахунках. Допоки підприємці не захищені державою від втрати обігових коштів на рахунках банківських установ, нагляд за якими провадить держава, наполягання влади щодо збільшення операції з банківським рахунками є неприйнятними і такими, що умисно збільшують ймовірність втрат бізнесу, а відтак порушують законні  права підприємців.

Члени Комітету зазначили, що передумовами обовязковості застосування мікро та малим бізнесом платіжних пристроїв повинні бути:

-  встановлення компенсаторів для мікро та малого бізнесу у разі придбання пристрою (компенсація державою процентів по кредитам, безкоштовні послуги (державних) інформаційних еквайрів, фіксована мінімальна комісія банку);

-  встановлення мораторію терміном на 3-6 місяців на застосування штрафних санкцій у разі виявлення порушень при застосуванні платіжних пристроїв;

-  повна автоматизація контролюючими органами процедур реєстрації/перереєстрації, ведення обліку тощо (електронний кабінет);

-  широка та зрозуміла інформаційна кампанія з чітким розясненням того, де купувати чи орендувати такі пристрої, які є компенсатори, які нові регуляторні процедури необхідно виконувати;

-  інформаційне супроводження підприємців (call центри).

            Слід також диференціювати обовязковість використання платіжних пристроїв підприємцями, щоб не зашкодити мікро та малому бізнесу:

-  визначити види економічної діяльності, які підлягають обов’язковому застосуванню POS-терміналів;

-  збільшити граничний ліміт доходу для 2,3 групи спрощеної системи оподаткування обліку та звітності у разі добровільного застосування платіжних пристроїв.

            Враховуючи вищезазначене, Комітет вирішив:

1. Вважати, що проект Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)” в запропонованій редакції не відповідає принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності та суперечить нормам, які регулюють це питання в ЄС, зокрема, Регламенту 2015/751 Європейського Парламенту та Ради від 29 квітня 2015.

2. Звернутись до Премєр-міністра України В.Б.Гройсмана з проханням:

- вжити всіх можливих заходів щодо недопущення прийняття економічно-недоцільного та неефективного  регуляторного  акту, яким пропонується суттєво збільшити витрати малого та середнього бізнесу під час ведення господарської діяльності і який наражає підприємців України на серйозні фінансові ризики;

- призупинити винесення Проекту на розгляд відповідного Урядового комітету, продовжити консультації з громадськістю щодо зазначеного Проекту;

- доопрацювати  Проект постанови на спільній Робочій групі Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Національного банку України, враховуючи що  постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2018 № 472 «Про реалізацію експериментального проекту щодо реєстрації та експлуатації новітніх моделей програмних та/або програмно-технічних комплексів, призначених для реєстрації розрахункових операцій» значно розширюється сфера застосування пристроїв та простота їх використання .

3. Звернутися до Верховної Ради України з проханням включення до порядку денного та підтримки законопроекту №6573 “Про внесення змін до Закону України “Про платіжні системи та переказ коштів в Україні” щодо комісійної винагороди під час здійснення еквайрінгу”.

            4. У зв’язку з проведенням Європейською комісією антимонопольного  розслідування практики оплати зборів на користь  MasterCard та Visa, звернутися:

            - до громадських обєднань, галузевих асоціацій  з пропозицією не пізніше вересня 2018 року розглянути та, в разі потреби, направити до Антимонопольного комітету України листи-вимоги  з проведенням розслідування  на підставі Методичних рекомендацій Антимонопольного комітету України щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію (наказ №117 від 14.11.2017 року) та оприлюдненням висновків стосовно наявних в проекті постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до суб’єктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)” проблем для функціонування конкуренції на товарних ринках, надмірного обмеження підприємницької ініціативи, встановлювати завищені вимоги до господарської діяльності в окремих галузях, наданням переваг окремим субєктам господарювання шляхом обовязковості проведення розрахунків через POS-термінали,  та встановлення плати за еквайринг, в т.ч. на користь  MasterCard та Visa;

            - до Кабінету Міністрів України  про оприлюднення  результатів оцінки впливу на конкуренцію проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)” у відповідності до Методичних рекомендацій Антимонопольного комітету України  щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію (наказ №117 від 14.11.2017 року).

            5. Звернутись до Національного банку України  із запитом стосовно можливих електронних платіжних засобів, які можуть бути використані бізнесом в рамках реалізації проекту постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження вимог до субєктів господарювання щодо приймання електронних платіжних засобів в оплату за продані ними товари (надані послуги)”. Зазначити їх вартість придбання, встановлення, експлуатації, в т.ч. комісії за безготівкові платежі.

            В засіданні Комітету взяли участь: перший віце-президент, генеральний директор Спілки В.М.Биковець, віце-президент Спілки, генеральний директор ПрАТ “Укрпиво” Г.М.Коренькова, віце-президент Спілки, генеральний директор ТОВ “Український папір” В.І.Михайленко, радник Спілки, д.е.н., професор В.І.Ляшенко, члени Ради Спілки: фізична особа-підприємець В.І.Арясов, директор ТОВ “Квікстарт” С.В.Ільїна, директор ДП “Гальванотехніка” М.Г.Соколовський, фізична особа-підприємець С.В.Ходун,  члени Спілки: керівник практики будівельного та земельного права Юридичної компанії “ДІКТУМ” І.П. Бондаренко, директор ТОВ “Партнер і Л” Л.І.Головко, фізична особа-підприємець В.І.Лагодзінська, керуючий партнер Юридичної компанії  “ДІКТУМ” С.С.Мороз, В.Квасова (ТОВ “Нейче Текнолоджіс Сістемс”).

AlfaVersion © AlfaVersion.com
alfaversionua@gmail.com
СПМСППУ,
вул. Воровського, 22, офіс 37
м.Київ, 01601
тел. +38 (044) 486-38-82
office@smpu.kiev.ua